måndag 9 september 2013

Gemensam valuta

I helgen var jag på Åland. Där betalade jag givetvis med euro, den valuta som gäller i Finland. Det hade varit enklare om jag hade kunnat använda samma valuta som hemma i Sverige.

Tro nu för all del inte att mitt favoritscenario hade varit att Sverige hade antagit euro som valuta för något decennium sedan. Jag har bättre fantasi och historiska kunskaper än så. Mitt favoritscenario hade varit att Sverige hade vunnit kriget mot Ryssland 1808-09, så att Åland fortfarande hade haft samma valuta som det nuvarande Sverige.

Det är inte helt lätt att spekulera i om Sverige skulle ha haft euro eller den svenska kronan i ett sådant scenario. Det hade inte funnits anledning för Sverige att byta bort Svenska Pommern mot Norge 1814, och hade ingen annan orsak uppkommit för att avträda Pommern, hade det kunnat vara ett svenskt landskap och län liksom alla andra. Invånarna i Pommern hade haft det bättre under efterkrigstiden, de hade inte varit invånare i Östtyskland. Där hade rimligtvis ändå den största opinionen till förmån för byte till euro funnits, eftersom de då hade kunnat få samma valuta som grannlandet alldeles söder om landgränsen.

I det som nu är Finland, hade svenskan rimligtvis haft en starkare ställning, som majoritetsspråk i riket. Samtidigt hade Sverige haft tre formel 1-förare som lyckats bättre än min barndomsidol Ronnie Peterson, nämligen Keke Rosberg, Mika Häkkinen och Kimi Räikkönen. Det hade jag inte haft någonting emot.

Inga kommentarer: