lördag 28 september 2013

Angående register med etnisk grund

Debatten om polisers registrering av personer av romsk etnicitet har rullat på.

Det är givetvis viktigt att påpeka att de poliser som sägs ligga bakom de här registren måste förutsättas vara oskyldiga till lagbrott till dess de är fällda till ansvar i domstol. Även om registren har beskrivits som olagliga (jag beskrev dem litet väl hastigt så själv utifrån massmedieuppgifter i måndags), är det inte säkert så förrän frågan har blivit rättsligen prövad.

Jag vet inte allt om registren, jag har inte haft tid att läsa allt som har publicerats, än mindre att undersöka saken själv. Det framstår som om registren delvis har byggts upp på grundval av de registrerade personernas etnicitet, vilket vore olagligt och i mina ögon omoraliskt. Nog finns det skäl för poliser att registrera och se samband mellan människor när de utreder brott, då kan det också finnas skäl att notera personer i de misstänktas närhet som inte själva är misstänkta, men när brottsutredningen är klar måste rimligtvis också registreringen avslutas. Något skäl att registrera misstänkta brottslingars etnicitet kan jag inte se i något sammanhang.

Det skall bli intressant att se resultatet av den rättsliga prövningen av registreringen, men det tar säkert lång tid innan den är klar.

Inga kommentarer: