måndag 23 september 2013

Olagligt register

Den största svenska nyheten i dag är rimligtvis att det finns poliser som har fört ett olagligt register där personer har registrerats bara på grund av sin romska etnicitet och i vissa fall släktskap med brottslingar. Registreringen har gjorts i hemlighet och givetvis utan samtycke från de registrerade. Jag undrar hur många andra illegala register som kan finnas hos myndigheterna. Jag undrar också och om jag är registrerad någonstans på grund av min etnicitet.

Jag kan inte se någon godtagbar förklaring till att föra ett sådant här register. Varje människa skall bedömas som individ, på sina egna meriter, för det som denna människa själv gör och står för. Ingen skall bedömas eller registreras för sin etnicitet eller eventuella släktskap med andra individer.

Inga kommentarer: