fredag 25 oktober 2013

Djurplågeri för ritualens skull

Religionsfrihet är en av våra viktigaste mänskliga rättigheter. Var och en skall få tro på det han eller hon vill. Däremot får religionsfriheten aldrig användas för att ursäkta brott.

I Sverige är djurplågeri förbjudet, det är inte tillåtet att slakta djur på ett speciellt sätt av religiösa skäl, om slaktmetoden skulle plåga djuret. Det är bra. Det finns ingen ursäkt för att plåga levande, kännande varelser bara för en religiös tro på grymma ritualer. Tyvärr är det få länder i Europa som har samma djurskydd. Köttet från rituell slakt med djurplågeri kan säljas i Sverige utan att vara märkt så att konsumenten kan se det och välja bort det köttet. Konsumentmakten är ingenting värd, när konsumenten inte kan veta hur köttet är slaktat. Jag är inte en person som väljer svenska produkter, bara för att de är svenska. När det gäller kött, väljer jag dock gärna svenskt kött, det kan jag göra som en del av min konsumentmakt att välja bort kött som kan vara producerat genom slaktmetoder där djuren har plågats. Allra helst skulle jag dock se regler om obligatorisk märkning av slaktmetod på köttet, det skulle gynna konsumentmakten i hela Europa.

Inga kommentarer: