fredag 18 oktober 2013

Registrering av anställdas resor

En av mina arbetsuppgifter, som verksjurist på Transportstyrelsen, är att ge juridiskt stöd till de tjänstemän som arbetar med trängselskatt. Till detta hör att ibland tala med enskilda personer som ringer till myndigheten och har frågor.

I går fick jag telefon från en man, som berättade att han hade blivit avskedad. Skälet för avskedet var att arbetsgivaren hade ansett att han hade åkt med sin tjänstebil genom betalstationer för trängselskatt på tider och platser då han inte borde ha gjort det. Mannen frågade om arbetsgivaren verkligen kunde få ut passageinformation för trängselskatt för att se detta.

Jag frågade om mannen hade kört en tjänstebil som arbetsgivaren ägde. Det bekräftade mannen att han hade gjort. Då förklarade jag att en fordonsägare alltid har rätt att få ut passageinformation om sina egna bilar. Sekretessen gäller inte mot fordonsägaren själv. Syftet med att få ut informationen är oftast att betala trängselskatten, men det finns sedan inget hinder för fordonsägaren att göra andra saker med informationen. Jag påpekade till sist att om mannen hade kört sin egen bil i tjänsten, hade hans arbetsgivare inte kunnat få ut denna information.

Det här är ett exempel på den kartläggning av enskilda människor, som kan ske helt lagligt med hjälp av systemet för trängselskatter. Systemet är bara till för att ta in trängselskatter till staten, därför är informationen i systemet omgärdad av stark sekretess. Om informationen finns, så kommer den dock alltid att vara tillgänglig för vissa ändamål utöver huvudändamålet, oavsett sekretess. Det är något för oss på Transportstyrelsen att tänka på. Det är också något för lagstiftaren att tänka på.

I just det exempel jag har beskrivit, blir jag inte så upprörd, en anställd skall ju inte vara på fel plats vid fel tid på arbetstid. Det kan finnas andra exempel där konsekvenserna kan bli värre. För ett par veckor sedan fick vi lov att leta upp en sekretessgrund för att inte lämna ut passageinformation till en fordonsägare, därför att hans fru hade tagit hans bil, när hon hade flytt från hemmet till ett jourhem för misshandlade kvinnor. Det finns tillämplig sekretess för detta, men det är inte roligt att behöva leta upp bestämmelsen. Det bästa hade varit om kvinnan inte hade behövt fly, det näst bästa om Transportstyrelsen inte hade haft information som behövde skyddas av sekretess i ett sådant fall. Lyckligtvis är exemplen få, men varje exempel är tänkvärt. Det blir en registrering av när människor i bilar finns på vissa platser.

Inga kommentarer: