söndag 10 november 2013

Traditionella förpackningar

Det är viktigt med traditionella förpackningar och varumärken. Kunderna skall kunna känna igen sig.

Jag skrev nyligen följande text till Procordia, som tillverkar Kalles kaviar:

Hej! När jag senast skulle köpa Kalles kaviar, av min favoritsort med dill, hittade jag först inte den traditionella, gröna tuben. Jag letade och funderade på att köpa någon annan dillkaviar, trots att alla andra är sämre. Sedan upptäckte jag en mörkblå tub med bara litet grönt i ena änden, som var Kalles dillkaviar. Har ni bytt förpackning? På www.kalles.se är det fortfarande en helgrön tub. Jag skulle vilja att ni skulle fortsätta sälja er goda dillkaviar i en tub i den traditionella, dillgröna färgen.


Det går att föra samma resonemang om politiska partier. Väljarna skall kunna känna igen sig. Det är därför bra att ha samma partinamn och samma partisymboler under lång tid. Inför valen nästa år har Moderaterna en ny grafisk profil, men den ansluter sig nära till de profiler som vi har haft de två senaste riksdagsvalen. Det är bra. Jag tror att väljarna kommer att känna igen sig. De kommer inte att börja leta efter något litet sämre alternativ som de ändå känner igen.

Inga kommentarer: