torsdag 16 oktober 2014

Expropriation kan behövas ibland

De flesta politiker till höger på den politiska skalan är tveksamma till expropriation, det vill säga när staten tvångsmässigt köper mark av privata fastighetsägare. Expropriation är statligt tvång och bör i största möjliga mån undvikas. Ibland är det dock nödvändigt att expropriera mark för investeringar i infrastruktur som är av särskild betydelse för samhället i stort. Nu kan ett nytt fall vara på gång, där expropriation blir nödvändigt.

Miljöpartiet, som nu sitter med i regeringen och i den koalition som styr Stockholms stad efter valet 2014, har förhandlat sig fram till en politisk uppgörelse om att Bromma flygplats skall läggas ned senast 2022. På området där flygplatsen nu ligger, skall det i stället byggas bostäder.

Det finns mycket obebyggd mark nära Stockholm. Tanken att bygga bostäder på flygplatsen område handlar rimligtvis bara om att försvåra för de politiska motståndarna att åter öppna flygplatsen. Det måste dock göras. En internationell storstad och huvudstad som Stockholm behöver en flygplats nära centrum. Det är här det kan bli nödvändigt att gå in med expropriation. Om Miljöpartiet sitter kvar vid makten så pass länge att nedläggningen av Bromma blir av och platsen bebyggs med bostäder i stället, måste de fastigheter som har sålts för bostadsändamål kunna exproprieras, för att flygplatsen skall kunna rekonstrueras och öppnas igen.

Det är för övrigt inte märkligt att Miljöpartiet arbetar för att lägga ned Bromma flygplats. De har fört den politiken länge. Det märkliga är att Socialdemokraterna, som både på riksplanet och i Stockholms stad inför årets val lovade att flygplatsen skulle vara kvar, sviker detta löfte.

Inga kommentarer: