måndag 13 oktober 2014

Palestina, protestlistor och juridiska bedömningar

I dag blev jag uppmärksammad på en protestlista på internet, som handlade om att protestera mot att Sveriges regering har för avsikt att besluta att Sverige skall erkänna Palestina som stat.

Alldeles oavsett vem som startar en sådan här protestlista, anser jag att protestlistor är fel väg att gå. En protestlista bör inte påverka den juridiska bedömning som måste till för att avgöra om Palestina skall erkännas som stat eller ej. En juridisk bedömning skall inte i någon del grunda sig på hur många som har skrivit på listor för eller emot ett visst avgörande.

Jag är jurist, men inte expert på internationell rätt. Min bedömning är att Palestina inte uppfyller kraven för att erkännas som stat. Det gör inte att jag har något intresse av att sätta mitt namn under en protestlista mot erkännandet.

Inga kommentarer: