fredag 22 oktober 2010

Rubriksättning

Ibland leder tidningsrubriker tanken fel. Det drabbar även dem som i radio återger nyheter. Jag blev upprörd när jag i morse hörde på radio om en man som hade kört 193 km/h på en väg där 100 km/h var högsta tillåtna hastighet, men som fick behålla körkortet. Radioreferenten hänvisade till Smålandsposten. Jag hittade artikeln på Internet, en artikel som faktiskt hade rubriken: "Körde i 193 km/tim på E 4 – fick behålla körkortet".

Det visade sig emellertid att det var polisen som hade valt att inte omhänderta körkortet vid vägkanten. Frågan om återkallelse av körkortet kommer att avgöras av Transportstyrelsen senare, vilket står i sista stycket i tidningsartikeln men alltså inte framgår av rubriken. Normalt innebär en hastighetsöverträdelse på 93 km/h över stadgad hastighet att körkortet återkallas i flera månader.

Polisen har, enligt min personliga bedömning enbart utifrån tidningsartikeln, gjort en litet udda tolkning av 5 kap. 7 § körkortslagen (1998:488). Det framgår av den bestämmelsen att körkortet skall omhändertas om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas bland annat enligt 5 kap. 3 § 4, där hastighetsöverträdelse är en av grunderna för återkallelse av körkortet. Jag är dock medveten om att det är vanskligt att bedöma en situation bara mot grundval av uppgifter i en enda tidningsartikel, så jag kan inte säga att polisen har gjort fel.

Inga kommentarer: