onsdag 27 oktober 2010

Internationella nallebjörnsdagen

I dag var dagen då alla uppmanades av en kampanj på Facebook att ha på sig något lila: Bär något lila för att säga en självklarhet. Tanken var att alla - oavsett sexuell läggning, ursprung, kön och ålder - skulle bära lila för att signalera att det hela tiden blir bättre, till alla HBT-personer i Sverige som ännu inte har mod att vara öppna med sin sexualitet.

För egen del valde jag bort att stödja denna kampanj. Jag tycker precis som kampanjens namn, att den lila signalen skulle vara att säga någonting självklart. Samtidigt anser jag att det som är självklart inte behöver sägas.

Jag hade i stället en mörk kostym och en blå skjorta på mig i dag. Den blå skjortan matchade den blå bakgrunden på min slips med bilder av teddybjörnar. Jag valde denna slips för att det är Internationella nallebjörnsdagen i dag. Teddybjörnen har fått sitt namn efter den amerikanske presidenten Theodore "Teddy" Roosevelt, och han fyllde år den 27 oktober, därav har denna dag blivit teddybjörnens dag.

Ni känner kanske till historien bakom namnet på teddybjörnen, men jag kan dra den kortfattat ändå. Teddy Roosevelt var som president ute och jagade utan att få något, varvid jaktkamraterna fångade en björnunge för honom att skjuta. Han vägrade skjuta den, och detta blev en nyhet i en tidning. En amerikansk leksaksfabrikant hade då just tagit fram en leksaksbjörn och gjorde reklam för den med den illustrerade tidningsartikeln och texten "Teddy's Bear". Ungefär samtidigt tillverkade Steiff sina första teddybjörnar i Tyskland.

Nallebjörnen är sannolikt världens mest spridda och älskade leksak. Den förtjänar sin egen dag, inte bara för sin egen skull, utan också för att glädja alla de barn som älskar sina nallar. Alla har vi också varit barn, och de flesta av oss har haft minst en teddybjörn som vi har älskat. Jag högtidlighåller därför gärna teddybjörnen den 27 oktober.

Inga kommentarer: