måndag 28 juli 2014

Makulera ett gällande pass?

I dag var jag hos polisen och beställde nytt pass. Jag har läst om mycket långa handläggningstider på sina håll i landet, men i Örebro var det bara en viss väntetid i receptionen och sedan skulle passet vara klart om två till tre arbetsdagar.

Jag visade mitt gamla pass för att identifiera mig. Det är giltigt till den 6 augusti i år. Det märkliga var att den polis som handlade mitt ärende frågade om hon skulle makulera detta pass nu, eller först när jag skulle hämta ut mitt nya pass. Jag svarade att det skulle makuleras senare. Vad är det egentligen för fråga? Jag har väl inget intresse av att vara utan ett fungerande pass, även om det bara är för några dagar? Nu har jag händelsevis inte planerat att resa utomlands, men det hör inte hit. Vid förnyelse av körkort, har det aldrig funnits någon som har frågat om att få makulera det gamla körkortet innan det nya körkortet är klart och kan lämnas ut. Ju mer jag tänker på det, desto märkligare ter sig frågan för mig. Vad kan det finnas för skäl att makulera ett pass i förtid på det viset?

För övrigt har passet redan en utsatt sista giltighetstid, så det borde inte finnas behov av att aktivt makulera det. Körkort makuleras inte längre, när ett nytt körkort lämnas ut. Transportstyrelsen gör bedömningen att det ändå inte behövs, eftersom alla körkort har en utsatt sista giltighetstid. Polisen borde kunna göra samma bedömning för pass.

Det kan hända att det finns något klokt skäl att makulera ett gällande pass, utan att innehavaren har fått ut sitt nya än. Jag kan bara inte komma på det. Om någon annan gör det, välkomnar jag kommentarer om detta.

Inga kommentarer: