torsdag 3 juli 2014

Överklaganden

Ett av mina uppdrag som kommunpolitiker är att jag sitter som ersättare i valnämnden. Tack vare detta uppdrag får jag kopior via mail av Valmyndighetens nyhetsbrev till kommunala valnämnder. I Valmyndighetens nyhetsbrev av den 18 juni 2014 (2014:19 V) framgår att det har kommit in femton överklaganden av valet till EU-parlamentet. Det innebär att valet ännu inte har vunnit laga kraft. När nyhetsbrevet skrevs, var det ännu inte klart med någon tidsplan för hur överklagandena skulle prövas.

Det är en aning märkligt att jag inte har hört talas om dessa överklaganden någon annanstans. Jag har också försökt söka mer information om överklagandena på Internet, men inte hittat något. Kanske har tystnaden att göra med att det inte är någon större sannolikhet att dessa överklaganden skulle gå igenom? Det kan jag inte själv bedöma, jag har ingen mer kunskap än att valet är överklagat.

Jag hoppas att det inte blir något underkännande av hela eller delar av valet, det vore inte bra för tilltron till det svenska valsystemet. Samtidigt vore det intressant, på sitt sätt, om hela EU-parlamentsvalet skulle behöva tas om. Jag berättar mer, när jag får mer information.

Inga kommentarer: