måndag 8 november 2010

Ledningens prioriteringar

Årets formel 1-säsong går mot sitt slut. Det är ett enda lopp kvar. Konstruktörsmästerskapet blev klart vid Brasiliens Grand Prix i går, då Red Bull Racing-Renault tog en dubbelseger och fick en ointaglig ledning i mästerskapet. Än så länge är det dock oklart vilken förare som kommer att vinna världsmästerskapet för förare.

Det är fyra förare som har teoretisk chans att vinna VM. Ferrariföraren Fernando Alonso leder VM, men Red Bull-förarna Mark Webber och Sebastian Vettel är inte så långt efter. McLaren-Mercedes förare Lewis Hamilton har också en teoretisk chans att vinna VM, även om den inte är stor.

Webber vinner VM om han vinner nästa lopp och Alonso blir som bäst trea. Vettel har svårare att vinna, han ligger fler poäng efter Alonso.

Traditionellt har konstruktörerna instruerat sina förare, inom rimliga gränser, om hur de skall göra för att den av deras förare som har bäst chans att vinna VM också skall vinna. Direkta order till en förare att släppa fram den andra är inte tillåtet, men förarna får själva välja att släppa fram sin kamrat och konstruktören kan göra förarna uppmärksamma på vad som kan krävas för att säkra VM-segern för en av dem. Så kan en förare som från början var självklar försteförare bli hjälpförare åt den som från början var andreförare, därför att den senare har lyckats bättre genom säsongen. För två år sedan var Ferraris Kimi Räikkönen regerande världsmästare och självklar försteförare större delen av säsongen, men i slutet låg hans lagkamrat Felipe Massa närmare totalsegern och fick därför störst hjälp av hela laget.

Det skulle ligga nära till hands att tro att Red Bull skulle favorisera Webber, som är närmare totalsegern än vad Vettel är. Så är det nu tydligen inte, Red Bull hävdar envist att de inte ger en förare fördelar framför en annan. Vettel vann i Brasilien, trots att han hade kunnat släppa förbi Webber, som i så fall hade hamnat en enda poäng efter Alonso i sammandraget när Alonso slutade trea i loppet. Om slutet av nästa lopp skulle se likadant ut, skulle Alonso vinna VM om inte Vettel skulle släppa förbi Webber, medan Webber skulle vinna VM om han skulle bli förbisläppt av Vettel.

Det låter tokigt att Red Bull envisas med att Vettel inte skall behöva släppa förbi Webber, och alltså kunna skänka Alonso totalsegern. Ännu mer tokigt låter detta, eftersom Red Bull tidigare under säsongen har favoriserat Vettel framför Webber. Inför Storbritanniens Grand Prix hade Red Bull tagit fram en ny, bättre nos, men när Vettels nya nos gick sönder tog de den nya nosen från Webbers bil och satte på Vettels bil. Webber lyckades då vinna loppet i alla fall, men sade i efterhand att om han hade upplevt detta tidigare hade han inte skrivit på det kontrakt för nästa säsong som han då redan signerat. Kanske är det så att Red Bull favoriserar Vettel, och just därför låtsas inte favorisera någon när Webber ligger bättre till att ta världsmästerskapet.

För egen del tycker jag att Red Bulls påstådda taktik att inte hjälpa den ene mer än den andre, utan att den snabbaste för dagen måste få vinna loppet, är ett konstigt sätt att utöva ledarskap, eller snarare ett konstigt skäl att inte utöva ledarskap. Även om båda förare skulle få samma möjligheter från början, borde det vara självklart att mot slutet ge mer hjälp till den som är närmast totalsegern, i vart fall i ett sista lopp där totalsegern annars kan hamna hos en förare som tillhör ett helt annat stall. Det borde vara självklart för ledare i alla olika situationer och branscher.

Inga kommentarer: