söndag 21 november 2010

Motorväg

I går åkte vi tur och retur Stockholm med bil. Vi kunde använda den nya motorvägssträckan på E18 mellan Sagån och Enköping. Den var bra.

En särskilt trevlig detalj är de två tunnlar som vägen går igenom. Dessa är ämnade att vara så kallade ekodukter, det vill säga broar där vilda djur kan passera motorvägen. Det gör att viltstängsel kan stänga vägen för viltet och skydda både viltet och bilisterna från olyckor, samtidigt som de vilda djuren inte blir instängda utan kan röra sig över större ytor. Därmed minskas risken för inavel.

Nu är det mötesfri väg hela vägen mellan Örebro och norra Stockholm. Det är ett gott steg på vägen mot en acceptabel bilväg mellan städerna. Det som återstår är att trefältsvägarna före och efter Västerås samt motorvägen genom Västerås byts ut mot en motorväg som går utanför Västerås. Motorvägar har högre kapacitet och är säkrare än trefältsvägar. De gör inte heller bilförarna lika stressade som trefältsvägar, eftersom det går att köra om överallt och det inte finns behov av att ligga och köra långsamt bakom långtradare, husvagnar och andra.

Det finns fortfarande behov av bättre vägar från Örebro till Göteborg, Oslo, Norrköping och inte minst Mjölby för vidare färd söderut i landet.

Örebro behöver också en yttre ringled. E20 skulle kunna få en ny sträckning med motorväg som skulle gå i en böj västerut söder om Mariebergs köpcentrum, gå ihop med E18 med en klöverbladskorsning, gå väster om Karlslund och Runnaby och norr om Lundby och Lillån, för att därefter gå ihop med den nuvarande motorvägen nordost om centrala Örebro.

Det finns många motståndare till nya och bätte vägar, därför att de av miljöskäl är emot bilar. Problemet är dock inte bilarna i sig, utan våra nuvarande bilars drivmedel, som i regel förstör miljön. I framtiden kan bilar vara mycket mer miljövänliga, och vi kommer under överskådlig tid att behöva dem. Så länge vi behöver bilar, behöver vi bra bilvägar.

Inga kommentarer: