lördag 23 april 2011

Löv

Lövträden börjar få sin grönska tillbaka. Mycket av fjolårets löv ligger kvar på marken, jag hann inte ta bort allt innan snön kom i början av november.

När jag var liten antog jag att barrträd var mer utvecklade varelser än lövträd. Det verkade mer ekonomiskt och avancerat att spara sina barr än att varje höst fälla sina löv. När jag sedan läste om träd i biologin i skolan fick jag veta att lövträden var yngre och ansågs mer avancerade av biologerna. Numera har jag förstått varför lövträden är mer avancerade. Lövträden använder helt enkelt samma princip som vår avancerade civilisation: slit och släng. Bladen bildas på våren, då modet bland träden är grönt. Sedan skiftar modet till gult, rött och brunt, och till sist gör sig träden av med de gamla löven för att göra plats för nya i stället. Inte gör man som barrträden, som tar hand om sina barr till nästa säsong, nej, slit och släng är det som gäller. Vi tomtägare vet det.

Inga kommentarer: