lördag 2 april 2011

Utlandsstudier saknar värde

Jag fick tips om en artikel i Svenska Dagbladet om utlandsstudier och meritvärdet av att studera utomlands. Det var ingen nyhet för mig, men det är tråkigt att det fortfarande förhåller sig på samma sätt som när jag själv hade studerat utomlands.

När jag hade tagit min jur.kand. 1996 reste jag till USA och läste in en magisterexamen i amerikansk rätt. Den var ingenting värd när jag sökte jobb i Sverige. En enda gång fick jag en någorlunda positiv kommentar på en anställningsintervju, det var att jag då måste vara bra på engelska. Å andra sidan är kanske inte kunskaper i amerikansk rätt så efterfrågade i Sverige. Det jag tyckte var mest märkligt var att min utbildning inte var någonting värd ens för de svenska företags amerikanska filialer som jag sökte arbete hos. Jag klarade av inträdesprovet till advokatsamfundet i delstaten New York, vilket jag kunde göra tack vare min amerikanska examen. När jag sökte jobb på svenska advokatbyråers New York-kontor, sade de dock att deras platser för unga jurister var vikta för dem som fick jobb hos dem i Sverige och kunde komma till USA för praktik en tid. Inte för att jag har någon erfarenhet av att styra en advokatbyrå, men detta lät som en mycket märklig och kostsam prioritering.

Nå väl, jag fick jobb ändå, efter min återkomst till Sverige. Jag har aldrig ångrat mitt år i USA, men det har aldrig givit något meritvärde i Sverige.

Inga kommentarer: